درایور پرینتر

راهنمای خرید لپ تاپ برای بازی تا قیمت ۴ میلیون تومان – آبان 94

Laptop Buying Guide for Games

بیش از 40 درصد افراد پس از خرید لپ تاپ متوجه می شوند. که در خرید خود اشتباه کرده اند. یا گران به آنها فروخته شده . به عبارت دیگر احساس می کنند. که کلاه بر سر آنها رفته است. پیش خود می گویند اگر فلان مدل رو می گرفتند خیلی بهتر بود. تازه با نقص های لپ تاپ آشنا می شوند. پیش خود می گویند ای کاش 200 تومان بیشتر هزینه می کردند. اما یک مدل قویتر می گرفتند. و …..

چرا کاربران پس از خرید لپ تاپ یا پرینتر چنین احساسی رو دارند؟

دلیلش بسیار ساده است. این کاربران هیچ وقت راهنمای خرید لپ تاپ یا پرینتر را مطالعه نکرده اند. و بدون دانش کافی در این زمینه اقدام به خرید کرده اند. فروشنده که هم هدفش رد کردن جنسش از فروشگاه بود. با توجه به بودجه خریدار یک لپ تاپ به آنها داده است.

راهنمای خرید لپ تاپ چیزی نیست جز شناسایی بهترین لپ تاپ با توجه به بودجه شما است. پس با پی سی پرینتر همراه باشید.

نکات کلیدی

  • کلاسِ پردازنده‌های موبایل یا همان پردازنده‌های لپ‌تاپی با پردارنده‌های پی‌سی یا دسکتاپ متفاوت است و اصولا در سطحِ پایین‌تری از نظر راندمان و سطح بالاتری از نظر صرفه جویی در مصرف توان قرار دارند. به بیانِ دیگر، ممکن است پردازنده‌ی سری Core i5 موبایلی راندمانی بسیار کمتر از پردازنده‌ی دسکتاپی Core i3 تولید کند، یا پردازنده‌ی رده پایینی از مدل‌های Core i7 سریِ موبایل راندمانی پایینتر از Core i5‌های دسکتاپی و در حد Core i3‌ها داشته باشد. توجه به این تفاوت کلیدی بین مدل پردازنده‌های دسکتاپی و لپ‌تاپی می‌تواند ما را در انتخابِ مدل مناسبتر و متناسب با کارکردی که از دستگاهِ مورد نظر انتظار داریم، یاری کند.
  • در این مقاله اولویتِ ما بالاترین راندمان در بازی‌ها است، بنابراین انتخاب تراشه‌ی گرافیکیِ قویتر با توجه به رده‌ی بودجه‌ای برای ما اولویت است. کاربرانی که برای خرید لپ‌تاپ اولویت دیگری به غیر از بازی داشته باشند یا نیاز به اجرای برنامه‌های حرفه‌ای دیگری در کنار بازی‌ها داشته باشند بهتر است به پیشنهاداتِ جایگزین ما که از پردازنده‌های قویتری برخوردار هستند توجه ویژه داشته باشند، چرا که پرداختِ هزینه‌ی بیشتر برای این دسته افراد توجیه مالی و کاربریِ بالایی دارد.
  • در مقالاتِ راهنمای پی‌سی گاهی یادآوری می‌کردیم که انتخابِ پردازنده‌ی سریعتر برای آن رده سیستمِ منتخب اولویت ندارد یا باعث افزایش راندمانِ محسوس نمی‌شود. اما در مورد لپ‌تاپ ها این قضیه عموما مصداق ندارد، به این معنی که بر خلاف پی‌سی‌ها اگر دستگاهی با پردازنده‌ی  Core i3 موبایلی داشته باشید به احتمال زیاد برای بازی‌های شما (حتی در رزولوشن Full HD) گلوگاه خواهد شد و راندمان پردازنده‌های Core i5 و حتی Core i7‌های سری کم مصرف U هم در بازی‌ها بسته به مدل باعثِ افت راندمان خواهد شد. تنها سریِ پردازنده‌های موبایلی که بیشترین تضمین ارائه‌ی کارکرد و گلوگاه نشدن را در بازی‌ها به شما خواهند داد، سری رده بالای HQ یا معادلِ آنها در هر نسل خواهند بود که البته قیمت کلی دستگاه را هم بسیار افزایش خواهند داد. اما در بررسی‌ها ثابت شده که تراشه‌ی گرافیکی قویتر در کنار پردازنده‌ی معمولی راندمان بالاتری را در بازی‌ها نسبت به تراشه‌ی گرافیکی ضعیفتر در کنار پردازنده‌ی رده بالا تولید می‌کند. این قضیه با افزایش رزولوشنِ‌ نمایشگر نِمود بیشتری پیدا می‌کند.
  • در خرید لپ‌تاپ سلیقه‌ی شخصی کاربر نقشِ بیشتری دارد تا در خریدِ قطعات پی‌سی. از آنجا که لپ‌تاپ هم مثل گوشی هوشمند، محصولی یکپارچه و از پیش ساخته شده است نمی‌توان قطعات داخلی و اجزای بیرونی آن را به دلخواه تغییر داد و بنابراین هر کاربر بنا به اولویتی که در ملاک‌های انتخاب خود قائل می‌شود، ممکن است بر خلافِ نظر ما یا کاربران دیگر، یک مدل را نسبت به مدل دیگر ترجیح دهد و این به معنی آن است که لزومی ندارد محصولِ منتخب همگان با پیشنهادات ما از نظر اولویت و رتبه بندی یکسان باشد. ملاک‌هایی مانند شکلِ ظاهری، جنسِ بدنه، دوام باطری، کیفیت صفحه‌ی نمایش و زاویه‌ی دید، سرعت پردازنده یا میزانِ رم، همگی شاخصه‌هایی هستند که برای افراد مختلف از نظرِ اهمیت‌ متفاوت هستند و به تغییر در مدل انتخابیشان منجر خواهد شد.

لپ‌تاپ با بودجه‌ی محدود (راندمان قابل قبول – مناسب برای کاربری روزمره- چندرسانه‌ای با کیفیت بالا- بازی‌های سبک یا قدیمی)

کاربری

از این دستگاه نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر دیدن فیلم‌هایی با کیفیت بالا، گشت و گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این لپ‌تاپ می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. اگر چه نصب و اجرای بازی‌های قدیمی یا برخی از انواع جدید آن‌ها -اگر توقع اجرا با تنظیمات و کیفیت نسل جدید را نداشته باشیم- در این مدل کاری غیر معمول نیست. همچنین اگر بازی موتور گرافیکی سبک و با مصرف کمِ منابع پردازشی داشته باشد، داشتن فریم قابل قبول و گیم پلیِ کم نقص روی چنین دستگاهی دور از انتظار نیست. در کل این مدل مناسبِ بازی در سطح بالا با هیچ سَبکی محسوب نمی‌شود، اما در سطح متوسط جوابگو خواهد بود.

ASUS-K555LB

(قیمت این مدل‌ در ۲۸ مهرماه براساس بازار تهران بروز شده است)

لپ‌تاپ با بودجه‌ی محدود 

 ASUS K555LB MODEL
مدل نام قطعه
 Intel Core i5 5200U  2.2GHz up to 2.7 GHz CPU
 6GB DDR3 RAM
 1TB 5400 RPM STORAGE
NVIDIA GeForce GT 940M 2GB VGA
 TFT LED-backlit LCD 1920*1080 DISPLAY
 Super-Multi DVD ODD
 Integrated 802.11 b/g/n LAN
 2Cell- 37 Whrs Battery Type
 None OS
Mouse-Driver DVD-Manual-Case Other
دو میلیون و ٣۵٠ هزار تومان قیمت (تومان)

asus-k555lb-2

این مدل اصولا با هدف بازی عرضه نشده و برای کارهای روزمره و محتوای چند رسانه‌ای کاربرانِ فعال طراحی و تولید شده است. سری K توقعات شما از یک مدل همه کاره را در عینِ قیمت مناسب در بر می‌گیرد. طراحی طرح‌دار و اختصاصی بدنه و پنلِ داخلی آن، جلوه‌ای از کیفیت و ظرافت توام با رضایت را به کاربر هدیه می‌دهد. داشتن پدِ لمسی بزرگتر نسبت به مدل‌های مشابه و حالت چند لمسیِ هوشمند روی آن از ویژگی‌های سری جدید است. پورت‌های USB 3.0 و فن‌آوری IceCool برای عدم احساسِ گرمای بدنه هنگام کار با دستگاه و لمس آن از خصوصیات دیگر این مدل است. کیفیتِ ساخت بدنه و تمامی قطعات، جای  انتقاد برای مدلی در این رده‌ی قیمتی باقی نمی‌گذارد.

پردازنده و گرافیک

این مدل ترکیبی از قطعات مقرون به صرفه‌ای است که در عین حال تمام ضروریات کاربران را هم پوشش می‌دهد. دارا بودن پردازنده‌ی نسل جدیدِ برادولِ  اینتل در کنار تراشه‌ی گرافیکی مجزا می‌تواند هم در ابزارهای نرم افزاری سیستمی و هم در چند رسانه‌ای‌ها و بازی‌های سبک راندمان کافی  و کم و بیش قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار دهد. پردازنده‌ی رده میانی و کم مصرف این دستگاه در بنچمارکِ معتبر Geekbench 3 توانست امتیاز ۵۲۸۰ را کسب کند  که بین ۵ تا ۱۵ درصد سریعتر از Core i5 4200U می‌کند.

asus-k555lb-3

تراشه‌ی گرافیکی GT 940M ساخت شرکت انویدیا، یک تراشه‌ی رده پایینِ مایل به میانه با معماریِ مَکسول بوده و بر اساس تراشه‌ی ٢٨ نانومتری GM108 ساخته شده و از نظرِ راندمان شباهت زیادی به تراشه‌ی قدیمی‌تر GT 750M دارد. تراشه‌ی GT 940M از ۳۸۴ واحدِ سایه‌زن با فرکانسِ کاری ۱۰۷۲ مگاهرتز تشکیل شده و از تکنیک GPU Boost 2.0 نیز پشتیبانی می‌کند که از این نظر مشابه‌ی تراشه‌ی قدیمی‌تر GT 840M بوده اما بهینه‌تر شده است. با این تعداد واحدهای پردازشی و عرضِ باند حافظه‌ی محدود، مشحص است که نمی‌توان انتظارِ بالایی را از این تراشه داشت و از طرف دیگر تفاوت راندمان آن با گرافیک مجتمعِ پردازنده هم زیاد نیست. توجه داشته باشید که تراشه‌های گرافیکی GT 920M/930M و GT 940M همگی بر اساس تراشه‌ی واحد GM108 استوار هستند و تنها فاکتور متمایز کننده‌ی آنها فرکانسِ کاری تراشه است، بنابراین تفاوت کمی بین راندمان آنها وجود دارد. از طرف دیگر تراشه‌ی GT 950M و بالاتر تراشه‌هایی با تعداد هسته‌ها و عرض باند حافظه‌ی بیشتری دارند و بنابراین اختلافِ راندمان بین GT 940M با GT 950M و بالاتر از آن بسیار بیشتر و تاثیرگذارتر است.

در اینجا برای اولین بار با این رده‌ی بودجه‌ای قادر شدیم مدلی انتخاب کنیم که دارای پنلِ Full HD باشد و بهترین تجربه را در نمایش فیلم‌های کیفیت بالا و بازی‌های ویدیویی به کاربر عرضه کند. مدل قبلی با همین قیمت دارای پنلی با رزولوشنِ  ۱۳۶۶ در ۷۶۸بود.

سایر اجزا

در زمینه‌ی چند رسانه‌ای هم این سری از لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس با کمک بلندگوهای دارای فن‌آوری Sonic Master به همراه بسته‌ی نرم افزاری AudioWizard توانسته کیفیت و تفکیک پذیری بالایی را در بخش صدا به ارمغان آورد. به این ترتیب می‌توان صداهای با کیفیتی را در بازی‌ها و فیلم‌های دارای صداهای چند کاناله تجربه کرد.

Asus-K555 2

ورودی‌های دستگاه شامل صفحه کلید و پد لمسی هم از استانداردهای بالای ایسوس تبعیت می‌کنند تا راحت‌ترین و پاسخگوترین تجربه‌ی کاریِ ممکن را رقم بزنند . پدِ لمسی از فن‌آوری Smart Gesture و کیبورد هم از طراحی ارگونومیک بهره‌گیری کرده‌اند.

این سیستم به صورتِ پیش فرض بدون سیستم عامل عرضه می‌شود، اما دیسکِ درایورهای ویندوز ٨ در بسته بندی آن لحاظ شده است. با نصب ویندوز از طریق دیسک بوت و سپس نصب نرم افزارهای مربوطه می‌توان تمام اجزای این دستگاه را عملیاتی و قابل استفاده کرد، پروسه‌ای که برای این مدل بدون احتساب نرم افزارهای اضافیِ موجود و فقط برای نصب کامل درایورها حدود ٣٠ دقیقه به طول می‌انجامد.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که بسته‌ی ابداعی ایِسوس برای نصب خودکار درایورها در لپ‌تاپ‌های ساخت این شرکت یکی از بی‌نقص‌ترین و روان‌ترین تجربه‌های نصب راه اندازهای سخت افزاری در بین تمام سازندگان دستگاه‌های لپ‌تاپ است. سازندگان دیگر معمولا مجموعه‌ای از درایورهای بعضا مشابه را بدون دسته بندی یا تنها با اسم مدلِ تراشه‌ها در دیسک‌ها کپی می‌کنند و این کاربر است که باید با تکیه بر تجربه یا روش آزمون و خطا درایورهای سازگار با این مدل خاص را روی سیستم و تک به تک نصب کند تا به هدف شناسایی کامل تمام بخش‌های سخت افزاری دستگاه خود برسد.

این مدل دارای باطری دو سلولی با عمر ۴ ساعت است، اما در آزمایشات بسته به الگوی کاربری بین ٢ تا ٣ ساعت دوام نشان داد. وزن این دستگاه هم ٢.٣ کیلوگرم محاسبه شده است که در جابجایی‌ها برای بیشتر کاربران آزار دهنده نیست.

راندمان در بازی‌ها

در تست‌های بررسی راندمان گرافیکی زومجی، این تراشه بسیار نزدیک به GT 750M و در رده‌ی پایینی چارت‌ها قرار می‌گیرد. بازی‌های منتشر شده در سال‌های ٢٠١٣ و ٢٠١۴ تنها با تنظیمات و رزولوشن پایین روی این تراشه قابل اجرا خواهند بود. اما نسبت به GT 820M در دستگاه منتخبِ قبلیِ ما که امتیاز ۵۷۲ را در بنچمارک G3D Mark بدست آورده بود اندکی بهتر عمل می‌کند.

940 G3D Benchدر ادامه می‌توانید نتایج بررسی‌های صورت گرفته را در سه بخش مجزا شامل «بازی‌ها»، «بنچمارک‌ گرافیکی» و «راندمان پردازشی روی GPU»مشاهده کنید.
ASUS K555 Benchmark Var

مدل‌های جایگزین

در مدل‌های مشابه یا جایگزین با راندمان گرافیکی همرده در بازی‌ها، برخی قطعات کلیدی دیگر از رده‌ی بالاتر یا پایینتر در نظر گرفته شده که در مشخصاتِ آنها برجسته شده است و ممکن است برای برخی کاربران به دلایلی که شرحِ آن رفت اولویت خرید بالاتری داشته باشند.

مدل مشخصات قیمت در بازار ایران (تومان)
Acer Aspire E5-573TG – B Intel Core i5 5200U- 6GB RAM – 1TB HDD- VGA 940M – 4GB – LCD 1366*768 – 4 Cell Battery ۲ میلیون تومان
Lenovo Ideapad Z5170 – A Intel Core i5 5200U- 8GB RAM – 1TB HDD- VGA R9 275M – 4GB – LCD 1920*1080 – 4 Cell Battery ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان
Asus K555LN Intel Core i7 5500U– 8GB RAM – 1TB HDD- VGA GT 840M – 2GB – LCD 1920*1080 – 4 Cell Battery ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

لپ‌تاپ رده متوسط (راندمان خوب -سرعت بالا در کارهای روزمره- بازی با تنظیمات پایین یا متوسط)

کاربری

مدلی مناسب برای کاربرانی که تمایل داشته باشند کارهای روزمره‌ی خود را با سرعت بیشتری انجام داده و دقایقی در زمانِ خود صرفه‌جویی کنند. کاربرانی که عادت به انتظار کشیدن ندارند و می‌خواهند به همان سرعتی که در انجام کارهای شخصی مهارت دارند، به همان نسبت هم دستیارِ پاسخگویی داشته باشند که در پردازش از آنها عقب‌تر نباشد.

این ترکیب با داشتن یک تراشه‌ی گرافیکی مجزا و نسبتا قوی می‌تواند بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط یا پایین اجرا کند و راندمان متوسطی را هم در برنامه‌های ویرایش، طراحی و گرافیک داشته باشد. کاربرانی که از ابزارهای برنامه نویسی یا برنامه‌های گرافیکی و ویرایش تصاویر و ویدیو استفاده‌ی زیادی دارند،  بهتر است از دستگاه‌های قویتر با پردازنده‌های سری HQ مثل Core i7 4710HQ یا بالاتر استفاده کنند، چرا که توانِ پردازشی حدودا دو برابر خواهد شد. حتی اگر تراشه‌ی گرافیکی بکار رفته ضعیف‌تر هم باشد، باز سرعت کارِ بسیار بیشتری نسبت به این مدل‌ِ رده متوسط خواهند گرفت.

Notebook-ASUS-V502LX- 2 Front

(قیمت این مدل‌ در ۲۸ مهرماه براساس بازار تهران بروز شده است)

لپ‌تاپ با بودجه‌ی متوسط

ASUS V502LX – B MODEL
مدل نام قطعه
Intel Core i7 5500U 2.40GHz up to 3.00 GHz CPU
 8GB DDR3 RAM
 1TB 5400 RPM STORAGE
  NVIDIA GeForce GTX 950M 4GB DDR3 VGA
 TFT LED-backlit LCD Full HD 1920×1080 DISPLAY
External Drive ODD
 Integrated 802.11ac LAN
 3Cell- 48 Whrs Battery Type
 None OS
Driver DVD-Manual-Mouse- Case Other
سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت (تومان)

ASUS V502 LX

این دستگاه برای کارهای روزمره، بازی در سطحِ متوسط و محتوای چند رسانه‌ای کاربرانِ فعال، طراحی و تولید شده است. خلاقیت و طراحی در تمام زمینه‌های کاری و تولید محتوا با کیفیت و دقت بالا تنها بخشی از قابلیت‌های این دستگاه را تشکیل می‌دهد. سری V502LX همان مدل تغییر نام یافته‌ی مدلِ K501LX است که از بدنه ی آلومنیومی برس خورده و شکیلی هم بهره برده است. در کل بدنه کیفیتِ ساخت مناسبی دارد و حسِ خوبی را القا می‌کند.

پردازنده و گرافیک

پردازنده‌ی Core i7- 5500U با فرکانس کاری ٢۴٠٠ مگاهرتز در این مدل سعی می‌کند راندمان پردازشی را به نقطه‌ی عطفی میان قدرت و بهره‌وری در دستگاهی که برای جابجاییِ مداوم طراحی شده است تبدیل کند. پردازنده‌ی جدید بر اساس فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری و معماری بِرادول اینتل که با کمک دو هسته‌ی فیزیکی و ۴ هسته‌ی مجازی و ۴ مگابایت کش سطحِ سوم می‌تواند راندمان خوبی را در عینِ مصرف توانِ پایین ارائه کند.

این دستگاه در بنچمارکِ معتبر Geekbench 3 توانست امتیاز ۶۱۸۹ را کسب کند که با امتیاز میانگینِ دستگاه‌های رده میانی برابری می‌کند.

Notebook-ASUS-V502LX- 2 Rear

شرکت ایسوس این مدل را با تراشه‌ی گرافیکیِ رده میانی اما نسبتا قدرتمندِ GeForce GTX 950M به بازار عرضه کرده است که از ۴ گیگابایت رم گرافیکی نیز برخوردار است. تراشه‌ی GTX 950M در سومین ماهِ سال ٢٠١۵ معرفی شد و از دومین نسل تراشه‌ها بر پایه‌ی معماری Maxwell و تراشه‌ی GM107 با فن‌آوری ساخت ٢٨ نانومتری بود. این تراشه از ۶۴۰ واحد سایه‌زن یا پردازشِ گرافیکی با فرکانس ۹۱۴ مگاهرتز تشکیل شده که عرض باند حافظه‌ی ١٢٨ بیتی را برای تراشه‌های حافظه‌ی GDDR3 در اختیار می‌گذارد.این تراشه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ضعیفتر از GTX 960M با حافظه‌ ‌ی GDDR5 عمل می‌کند، در حالی که به خاطر فرکانسِ کاری بالاتر از GTX 850M به طرز محسوسی سریعتر است و نسبت به GTX 860M هم که امتیازِ ۱۶۳۸ را در بنچمارک G3D MARK کسب کرده کمی ضعیفتر ظاهر می‌شود.

سایر اجزا

در بخش صدا هم این شرکت از بلندگوهای استریو با فنآوری Sonic Master استفاده کرده که در زیر صفحه‌ی نمایش قرار دارند و صدای شفاف، قدرتمند و با تفکیک مناسبی را در فیلم‌ها و بازی‌ها تولید می‌کنند. صفحه‌ی نمایش دستگاه هم از نوع TN با شفافیت و کنتراست نسبتا مناسب است که اگر چه طیف رنگی بالایی تولید نمی‌کند اما در بازی‌ها، اعماق تاریک و سایه‌های خاکستری را از دست نخواهید داد. زاویه‌ی دید صفحه نمایش چنگی به دل نمی‌زند اما نسبت به مدل‌های مشابه‌ی دیگر در حد قابل قبولی عمل می‌کند.

Notebook-ASUS-V502LX- 3 Frontتاچ پد دستگاه خیلی حرفه ای نیست و فید بک بالایی ندارد و برای کلیک کردن در گوشه های پایینی آن نیاز به نیروی نسبتا زیادی هست. توصیه می‌شود که از ماوسِ همراه آن برای سهولت کارکردن با دستگاه استفاده شود.

این مدل دارای باطری ٣ سلولی است که کارکرد ادعا شده برای آن ۶ ساعت عنوان شده اما در تست‌های ما با داشتن ترکیبی از اجرای مرورگرهای اینترنتی، چند رسانه‌ای‌ها و بازی‌های معمولی حدود ۴.۵ ساعت دوام آورد. وزن این دستگاه ٢ کیلوگرم محاسبه شده است که در جابجایی‌ها برای بیشتر کاربران سبک و مناسب است و یکی از مزیت‌های آن نسبت به مدل‌های دیگر در این رده‌ی قیمتی به شمار می‌رود.

راندمان در بازی‌ها

ما قادر بودیم که تمام بازی‌های آرشیوِ استیم خود را روی این دستگاه با کیفیت قابل قبول اجرا کنیم، اما باید برخی تنظیمات را در بازی‌های سنگین‌تر مثل Metro: Last Light پایین می‌آوردیم تا تجربه‌ی روان‌تری در بازی داشته باشیم. تراشه‌ی گرافیکیِ مجتمع Intel HD 4600 هم در برخی بازی‌های سبک یا عناوین تحتِ وب کارآمد است و نیازی به مصرف توان بالا در تراشه‌ی انویدیا نیست.

این تراشه در مجموع می‌تواند از لحاظِ راندمان کمابیش با تراشه‌ی GTX 860M از نسل اول مکسوِل رقابت کند و در عین حال مصرف پایین‌تری هم داشته باشد. بسیاری از بازی‌های ٢٠١٣ و ٢٠١۴ مانند Bioshock Infinite و Tomb Raider را می‌توان با تنظیماتِ بالا و رزولوشن Full HD روی این دستگاه بازی کرد اما بازی‌های سنگین‌تر مثل Battlefield 4 یا Far Cry 4 نیاز به تنظیمات یا رزولوشن  پایین‌تری برای اجرای مناسب دارند. نتایج حاصله از بنچمارک‌های مختلف، خود به حد کافی گویا هستند.

ASUS VX502LX G3D

ASUS VX502LX Benchmark Var

مدل‌های جایگزین

در مدل‌های مشابه یا جایگزین با راندمان گرافیکی همرده یا یک رده بالاتر یا پایینتردر بازی‌ها، برخی قطعات کلیدی دیگر از رده‌ی بالاتر یا پایین‌تر در نظر گرفته شده که در مشخصاتِ آنها برجسته شده است و ممکن است برای برخی کاربران به دلایلی که شرحِ آن رفت اولویت خرید بالاتری داشته باشند. مدلِ منتخب سری قبل ما Lenovo Y5070 – E در بازار موجود نیست اما جایگزین آن با  قیمتی بسیار بیشتر در صدرِ فهرست جایگزینِ ما قرار دارد.

مدل مشخصات قیمت در بازار ایران (تومان)
Lenovo Y5070   Intel Core i7 4710HQ- 16GB RAM – 1TB HDD/8GB SSD- VGA GTX 960M – 4GB – LCD 3840×2160 – 4 Cell Battery ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
Asus N551JX Intel Core i7 4720HQ 12GB RAM2TB HDD– VGA GTX 950M – 4GB – LCD 1920*1080 – 6 Cell Battery ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان
Asus N550Jk Intel Core i7 4710HQ– 8GB RAM – 1TB HDD- VGA GTX 850M – 4GB – LCD 1920*1080 – 4 Cell Battery ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *