از قدیم گفته اند اگه پول رو روی سنگ بذارید برایتان سنگ را آب می کند. این جمله قدیمی مصداق بارز آن دنیای تکنولوژی و شرکت های بزرگ فناوری است. این شرکت پول و ابزار تبلیغاتی قدرتمندی دارند. که به راحتی می توانند در هر حوزه های از تولید و تکنولوژی سرمایه گذاری کنند. در نتیجه به موفقیت دست یابند. گوگل بزرگترین شبکه تبلیغاتی جهان این توانایی را دارد که با سرمایه گذاری در هر زمینه و همکاری با هر شرکتی بیشترین سود را به دست آورد. گوگل و جنرال موتورز دو شرکت از دو دنیای متفاوت, یکی از دنیای سخت افزاری و خودروسازی و دیگر از دنیای داده و غیر قابل لمس که فقط بر روی اینترنت قابل مشاهده است.
طبیعتا تا به امروز دو کمپانی گوگل و جنرال موتورز با یکدیگر همکاری نداشتهاند که علت این موضوع را باید به پای فعالیت این دو ابرکمپانی در حوزههای متفاوت خواند؛ اما گویا ظهور تب جدیدی چون خودروهای هوشمند باعث شده تا کمپانیها در این دو حوزه بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند که از این رو همکاری گوگل و جنرال موتورز را نیز باید در این حوزه به حساب آورد.
در حال حاضر کمپانیهای خودروسازی نظیر مرسدسبنز، بی ام و، آئودی و ولوو را باید از جملهی سردمداران توسعهی سیستمهای هوشمند برای خودروها خواند؛ حال آنکه کمپانیهای خودروسازی آمریکایی حداقل در این حوزه فعالیت چندانی نداشته یا هنوز داشتههای خود را ارائه نکردهاند. براساس اطلاعات ارائه شده، جنرال موتورز در حال توسعهی سیستم هوشمندی با عنوان سوپر کروز (Super Cruise) به همراه یکی از مدلهای کادیلاک است. حتی اخیرا این خودرو توسط کیت نوثون از بلومبرگ و مارک رویس، مدیر ارشد تولید در جنرال موتورز مورد آزمایش قرار گرفته است؛ البته باید به این موضوع اشاره کرد که این سیستم تا سال ۲۰۱۷ روانهی بازار نخواهد شد.
رویکرد گوگل در قبال خودروهای خودران کمی متفاوت است. غول جستجو در پی آن است تا فرهنگ استفاده از خودروها را به عنوان یک کالای فیزیکی به یک سرویس تغییر دهد. گوگل در سالهای گذشته تلاشهای بسیاری را برای طراحی خودروی هوشمند خود انجام داده و آخرین نمونهی تولید شده توسط این کمپانی قادر است بدون داشتن فرمان، پدال و تمام المانهای کنترلی قرار گرفته روی خودروها، طی طریق کند. پیش از این جنرال موتورز، گوگل را به عنوان یک رقیب در این وادی میپنداشت، اما اظهار نظر مدیران بزرگترین خودروساز آمریکا نشان از این دارد که شرایط تغییر پیدا کرده است.
رویس در گفتگو با بلومبرگ بیزنس، به این موضوع اشاره کرده که عرصهی خودروهای هوشمند به منزلهی تقابل کمپانیهایی نظیر گوگل و جنرال موتورز نیست. اخیرا شماری از خودروهای جنرال موتورز به سیستم اندروید اتو گوگل مجهز شدهاند. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
من به کار کردن با گوگل علاقه دارم. من تصور می کنم، احتمالا گوگل نیز در خصوص همکاری با ما چنین نظری دارد. ما خودرو تولید میکنیم و این کار را نیز به خوبی بلدیم. آنها نیز از نظر بحث فنی پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشتهاند و توانایی خوبی دارند. ما بسیار علاقمندیم تا ببینیم که ترکیب دانش فنی گوگل و توانایی ما در ساخت خودروها چه نتیجهای را به همراه خواهد داشت.
باید دید که در رقابت برای عرضهی خودورهای هوشمند به بازار، وضعیت در بازار به چه گونه تغییر خواهد کرد؟ شاید در آیندهی نزدیک و پس از عرضه و همه گیر شدن خودروهای خودران، شاهد کنار رفتن نامهایی بزرگی در صنعت خودروسازی باشیم که فعالیت در این حوزه را باور نکرده و از آن غفلت کردهاند. نظر شما در این خصوص چیست؟