درایور پرینتر

اصول اینترنت در برزیل

2.1

اینترنت پدیده‌ای متشکل از تجهیزات، ابزار نقل و انتقال، پروتکل‌ها، برنامه‌های کامپیوتری و داده‌ها و اطلاعات است که به همدیگر متصل می‌شوند و در سراسر کره زمین پخش هستند. این شبکه امکان دسترسی و اطلاعات در طیف گسترده‌ای، از عکس و ویدئو گرفته تا کتاب و مقاله را به کاربران خویش می‌دهد و ابزاری است برای به اشتراک‌گذاری، ارجاع به منبع و در ارتباط قرار گرفتن با دیگران. در طرف دیگر، این محیط می‌تواند دلیل و محلی باشد برای بروز نزاع و اختلافات، بسته شدن تجارت‌ها و حمله به حریم خصوصی شهروندان. از این‌رو داشتن اصولی که ما را در استفاده و به کارگیری اینترنت یاری رسانند حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد. اصولی که در ادامه می‌بینید راهنمایی پیشنهادی است تا بتوانیم بر روی یک سری از این اصول در سراسر جهان به اجماع برسیم و محیطی امن، کاربردی و دلپذیر را برای همه کاربران فراهم آوریم. در این راه قطعا مشارکت تمام افرادی که در این شبکه حضور دارند، امری ضروری است.

2.2

اینترنت برای همه (Web for All)

مهم‌ترین ارزش اینترنت، ارزش اجتماعی آن است. اینترنت بیش از آن‌که تنها یک محیط تکنولوژیک باشد، محلی است برای ارتباطات انسانی، نقل و انتقالات مالی و فرصت‌هایی برای یادگیری و به اشتراک گذاشتن علم و دانش. محتوای اینترنت باید برای همه قابل دسترسی باشد، صرف نظر از این‌که هر فرد از چه نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه‌ای استفاده می‌کند و فارغ از فرهنگ، مکان زندگی، مهارت‌های بدنی و ذهنی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی یا هر سطح آموزشی که او دارد.

اینترنت در همه‌چیز (Web in Everything)

تعداد دستگاه‌هایی که قابلیت دسترسی و برقراری ارتباط و استفاده از اینترنت را دارند، روز به روز و به سرعت بیش‌تر می‌شود. اینترنت دیگر تنها فضایی برای کامپیوترهای خانگی و رومیزی نیست. ما می‌توانیم با گوشی‌های همراه، تلویزیون‌های هوشمند، ماشین‌ها و حتی وسایل خانه به اینترنت وصل شویم. جامعیت اینترنت به این احتیاج خواهد داشت که محتوای وب از هر کدام این دستگاه‌ها قابل دسترس باشد و این شامل برقراری اتصال از راه دور، یا وقتی در حرکت هستیم نیز است.

2.4

سازمان‌دهی اینترنت بر اساس استانداردها (Web Organized by Standards)

استانداردسازی یعنی ایجاد یک محیط جهان‌شمول که در آن هر کس می‌داند چه انجام دهد، چگونه آن را انجام دهد،  و از کجا قادر خواهد بود چنین کاری را به ثمر رساند. از این‌روست که باید استانداردها باز باشند و به طور بین‌المللی مورد قبول قرار گرفته باشند و در سازمان‌هایی که میزبانی کسانی که کار توسعه و پرداخت اینترنت را انجام می‌دهند، بر عهده دارند، مورد بحث قرار بگیرد تا استقلال فراهم‌آورندگان و سازندگان تکنولوژی تامین شود. مشخصات استاندارد و ثبت شده به صورت عمومی، برای آزادی انتشار محتوا در اینترنت حیاتی است و باعث خواهد شد این محتوا به صورت مداوم و پایدار به‌روز شود.

اینترنت قابل دسترسی (Accessible Web)

فراهم آوردن شرایط برای افرادی که از نقص بینایی، شنوایی، بدنی، ذهنی یا هر معلولیت دیگری رنج می‌برند، تا بتوانند محیط اینترنت را درک کنند و در آن گشت و گذار کنند و وارد تعامل شوند، پیش‌شرطی برای اینترنت است تا بتواند فضایی جهان‌شمول و فراگیر داشته باشد. این شمول هم‌چنین باید شامل نسل‌های جدید و افراد مسن نیز باشد. همچنین آموزش مورد نیاز برای هماهنگی با توانایی‌ها و ظرفیت‌های این تکنولوژی دیجیتال نیز باید مدنظر قرار گیرد.

اینترنت قابل اعتماد (Reliable Web)

اینترنت بیش از آن‌که نحوه برقراری ارتباطات ما را تحت تاثیر قرار داده باشد، طبیعت ارتباطات اجتماعی ما را تغییر داده است. اینترنت محیطی است که مکان‌هایی جدید را برای برقراری ارتباط و آشنایی با افراد دیگر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نقل و انتقالات بازرگانی و ارتباطات انسانی، امروزه اغلب دیگر بدون ملاقات رودررو اتفاق می‌افتند. اعتماد به اینترنت مستقیما مربوط به حق کامل آزادی بیان، تحقیق و گشت و گذار در اینترنت می‌شود، و این آزادی با به‌کار گرفتن استانداردها و مدل‌های تکنولوژیکی جدیدی که حریم شخصی و امنیت کاربران را تضمین می‌کنند، امکان‌پذیر می‌شود.

2.3

اینترنتی متشکل از نویسندگان و خوانندگان متعدد (Web with Multiple Authors and Readers)

اینترنت چیزی بیش از محیطی برای تحقیق و مطالعه است. به عنوان ابزاری ارتباطی، به تمام افراد اجازه می‌دهد در هر زمان و از هر کجا، علم و دانش خویش را با سایرین به اشتراک گذارند. فراهم کردن محتوای اینترنت دیگر یک عمل یک‌طرفه نیست. امروزه انتشار در اینترنت مانند فضایی است که در آن تمام هایپرلینک‌ها با نویسنده‌های متعدد وارد تعامل می‌شوند. حفظ این ساختار و همچنین به‌کار بستن استانداردهای جهانی، ضمانت‌هایی برای برقراری و حفظ تنوع و گوناگونی در اینترنت است.

اینترنت برای خدمت به دموکراسی (Web to Serve Democracy)

اینترنت از مرحله جمع‌آوری غول‌آسای آثار و مدارک پا را فراتر گذاشته است. امروزه اینترنت دسته‌ای از خدمات معتبر و اطلاعات قابل استفاده است که در برنامه‌های مختلف با هدف‌های گوناگون تعبیه و ترکیب شده‌اند. دسترسی به اطلاعات آزاد، به ویژه اطلاعات عمومی دولت، در بسیاری از موارد خویش، برقراری تعامل میان شهروندان و اجتماع از یک طرف و اجتماع و دولت از طرف دیگر را ممکن می‌سازد. امروزه تامین آزادی و پرداخت برنامه‌هایی که بر اساس اطلاعات آزاد طراحی می‌شوند یکی از ستون‌های اصلی جامعه دموکراتیک است.

2.6

اینترنت برای توسعه اجتماعی-اقتصادی (Web for Socioeconomic Development)

استفاده گسترده از اینترنت برای انجام بازرگانی الکترونیک یا حکومت‌داری الکترونیکی، بهترین نمونه‌های پرورش و توسعه اقتصاد محلی است. این فواید را می‌توان به لایه‌های مختلف اجتماع نیز تسری داد، به ویژه آن دسته از کسانی که به آن احتیاج وافر دارند یا در مکان‌های دوردست زندگی می‌کنند. با استفاده از جامعیت سیاست‌گذاری‌های دیجیتال و به‌کارگیری منابع تکنولوژیکی می‌توان راه‌حلی یافت تا دسترسی به بهداشت عمومی، آموزش و خدمات یاری‌رسان را افزایش داد.

اینترنتی که حافظه‌اش را محفوظ نگاه می‌دارد (The Web that Preseves Its Memory)

تعریف و طراحی استراتژی‌ها و سیاست‌هایی که محتوای اینترنت، این بزرگ‌ترین مخزن اطلاعات که ساخته دست بشر است، را برای حفظ و ذخیره دائمی انتخاب می‌کنند، نسل‌های بعدی را قادر خواهد ساخت تا به فرهنگی که در دوران ما در اینترنت به تصویر کشیده شده است دسترسی داشته باشند و آن را به عنوان موضوعی برای مطالعه و تحقیق ملموس خواهد ساخت؛ همچنین مشارکت در تکامل اینترنت نیز عملی‌تر خواهد بود. منابع باید در راستای حفظ محتوای اینترنت برزیل و حافظه‌ آن در تمام ابعاد فرهنگی خویش، کوشا باشند.

2.5

اینترنت برای همه (Web for All)

جهان‌شمولی و تنوع و گوناگونی اینترنت باید پایدار و مداوم باشد و از طریق اداره اینترنت در برزیل بر اساس مدلی دموکراتیک، شفاف و کثرت‌گرایانه تعمیق یابد و امکان مشارکت بخش‌های مختلف جامعه در آن تضمین شود. اداره اینترنت به این شیوه باید مبتنی بر اصولی منطبق بر همکاری، کار گروهی و خلق اثر به صورت جمعی، اخلاقیات و حقوق بشر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *