مقالات و آموزش ها

تعریف ریکاوری و بازیابی اطلاعات

تعریف ریکاوری اطلاعات- ریکاوری اطلاعات- ریکاوری هارد دیسک- ریکاوری چیست- نرم افزار ریکاوری - recover hard disk

حساس ترین قسمت یک کامپیوتر هارد دیسک آن مشابه حافظه برای انسان است. جایی که اطلاعات حساس و با اهمیت شما در آنجا ذخیره می گردد. ما زمانی به سراغ ریکاوری می رویم که این اطلاعات بر اثر خرابی هارد دیسک, فرمت شدن درایوها, حملات ویروسی و.. پاک شده باشند. اینجاست که به نقش و اهمیت متخصصان بازیابی اطلاعات پی می بریم. بعضی اطلاعات با نرم افزار قابل ریکاوری هست. اما بستگی به نحوه حذف شده اطلاعات دارد. و بعضی اطلاعات فقط توسط افراد متخصص در این زمینه قابل بازیابی هست.

تعریف بازیابی اطلاعات:  به تمامی فرایندهای سخت افزاری و نرم افزاری که منجر به بازگشت اطلاعات, نجات آنها و قابل مشاهده کردن آنها همچنین بدست آوردن اطلاعات خراب شده از انواع هارد دیسک, فلش مموری, و سایر حافظه ریکاوری گفته می شود. این اطلاعات شامل فیلم, عکس, موزیک, داده های حساس , فایل های متنی و هر آنچه که شما بر روی هارد و حافظه سیستم کامپیوتر یا موبایل و.. ذخیره کرده باشید.

بعضی از این اطلاعات میلیون ها ارزش دارند. و بخاطر اهمیت آنها مجبورند از افراد متخصص در زمینه ریکاوری کمک بگیرند. زمانی که اهمیت و حیاتی بودن اطلاعات در میان باشد. دیگر صرف هزینه ریکاوری مهم نیست.

روش های بازیابی اطلاعات:

1- بازیابی اطلاعات نرم افزاری.

زمانی که اطلاعات شما به صورت جزئی یا بر اثر حملات ویروس و .. پاک شده باشند. بعضی از آنها توسط نرم افزار های ریکاوری قابل بازیابی هست. صدها نرم افزار ریکاوری در این زمینه موجود است.

2- بازیابی اطلاعات سخت افزاری.

اما در مواردی که سخت افزار هارد دیسک دچار مشکل و ایراد باشد در ابتدا باید سخت افزار را ترمیم نمود. و سپس شروع به بازیابی اطلاعات نمود. همچنین متخصصین بازیابی اطلاعات عمومااز ابزارها و نرم افزارهای متعددی جهت بازیابی اطلاعات سود می جویند. برخی از این ابزار تماما” نرم افزاری بوده. و برخی دارای سخت افزارهای خاص مانند کنترلر ها و واحد های ورودی و خروجی I/O Controller Card هستند. به همین خاطر گاها” اشتباهی در تعریف پیش میآید . به این دلیل که متخصصین از ابزارهایی دارای سخت افزار بهره میبرند ( مانند PC-3000 )  نوع کار خود را بازیابی اطلاعات سخت افزاری مینامند. در کل استانداردی برای این نام ها تعریف نشده و هر شخصی بنا به صلیقه و نوع بازاریابی خود از این نام ها بهره میبرد.
مراکز مختلفی در زمینه بازیابی اطلاعات وجود دارد. که شرکت نیک روزان غرب نیز یکی از آنها می باشد. و دارای افراد متخصص در زمینه ریکاوری اطلاعات حذف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *