درایور پرینتر

پرینتر سه بعدی چیست؟

3d printer

انقلابی دیگر در صنعت چاپ با ساخته شدن پرینترهای سه بعدی رقم خورد. انقلاب که به طراحان این امکان را می دهد تا طرح های سه بعدی خود را به صورت واقعی بسازند. پرینتر سه بعدی از صنعت تا معماری و رباتیک, صنایع هوافضا و خوراکی ها و هر آنچه شما بخواهید مدل سازی می کند.

چاپگرهای سه بعدی وسیله‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید از فایل های سه بعدی که در کامپیوتر خود دارید نمونه سه بعدی واقعی بسازید. شما می توانید فایل های سه بعدی خود را به وسیله نرم افزار های اتوکد, 3D MAX طراحی و وسیله پرینتر سه بعدی به صورت واقعی چاپ کنید. در حقیقت کار پرینتر سه بعدی نوعی ماکت سازی است.

در چاپگرهای سه بعدی خانگی، برای تولید محصولات از ذوب پلاستیک بهره می برند. چاپگرهای سه بعدی صنعتی با قابلیت پرینت با استفاده از فلزات، رزین های مایع، خمیر سرامیک و حتی مواد خوراکی ساخته شده اند.

3d-printers-multicolor

 

انواع پرینترهای سه بعدی:

پرینترهای سه بعدی با توجه به کارایی خود نمونه های مختلفی دارد. چند نمونه از آنها را در زیر می توان مشاهده کرد.

3d printer m6 blackmain photo 3 11 main
پرینتر سه بعدی صنعتی

Creatbot DX

پرینتر سه بعدی خانگی

XYZ printing davinci 1.0

پرینتر سه بعدی

Quantum 2035

کاربردها

امروزه مدلسازی سه بعدی در رشته های گوناگونی همچون قطعه سازی، معماری، طراحی صنعتی، روباتیک، صنایع هوافضا و…رایج است. این مدلسازیها تا پیش از این به شکل تصاویر دو بعدی روی صفحه های نمایشگر یا روی کاغذ ارائه می شدند تا افراد با دیدن آنها درکی از آنچه طراحان در ذهنشان دارند بدست آورند.

پرینتر های سه بعدی توانایی تولید هر نوع قطعه ای با هر شکلی و زاویه ای که باشد، تو پر باشد، یا تو خالی، صاف باشد یا منحنی،… هر قطعه ای با هر طراحی را دارد. این نیاز در همه جا قابل لمس است. صنعت، پزشکی، آموزشی، خودرو سازی، نظامی و هر کاری که نیاز به شبیه سازی ، تولید ماکت و ساخت طرح اولیه دارد،با استفاده از پرینتر سه بعدی، هم می تواند، پروسه ی زمانبر شبیه سازی وساخت ماکت قطعات را تسریع بخشد و تنها با پرینت گرفتن طرح سه بعدی در زمانی بسیار کم، به بررسی قطعه بپردازد.

هوافضا

چاپ سه بعدی در هوافضا، نوآوری سریع و پروازی با اعتماد به نفس را رقم می زند. این تکنولوژی به محققان کمک می کند ایده های خود را به راحتی تصویرسازی کنند و بهتر بتوانند تحقیقات خود درباره فضای ماوراء جو زمین را کامل کنند. در گذشته طراحان در هوافضا باید زمان زیادی را صرف تصور و مدلسازی می کردند. امروزه تکنولوژی چاپ سه بعدی، این اجازه را به مهندسین هوافضا می دهد که در ساخت تجهیزات، دستگاه ها وقطعات هواپیما بتوانند اختراعات خود را به راحتی نمونه سازی کنند و بتوانند قالب های مختلفی را چاپ کنند.

معماری

ساخت سریع جزئیات ساختمان، مدل ها و ماکت های با دوام از طراحی های مختلف معماری، تنها با چاپ سه بعدی امکان پذیر شده است. تکنولوژی چاپ سه بعدی به معماران و شرکت های معماری کمک می کند که به طرز حیرت انگیزی ماکتی بادوام و دقیق از مدل های طراحی شده وآرایه های مختلف طرح خود داشته باشند.

خودروسازی

چاپ سه بعدی نمونه طراحی شده قطعات در خودروسازی و بررسی دقیق نمونه، قبل از تولید ، از کوچکترین خطا در تولید جلوگیری کرده و به طراحی دقیق تر تجهیزات کمک می کند. مهندسین می توانند با چاپ سه بعدی نمونه قطعات با حجم کم،بررسی های لازم را دقیق تر انجام داده و از تولید و اشتباهات مکرر جلوگیری کنند. چاپ سه بعدی موانع نوآوری در تولید را می شکند و حرکت در راستای تولید با اطمینان را سرعت می بخشد.

قطعات صنعتی

تولیدات صنعتی بر پایه طراحی دقیق و حرفه ای قطعات استوار می باشد. این امر نیاز به بررسی دقیق نمونه قیل از تولید می باشد، که پرینترهای سه بعدی کمک شایانی در این زمینه به تولید کنندگان می کند. با استفاده از پرینت سه بعدی می توان سفارشات سریع قطعات با ساختار پیچیده را با تمام جزئیات بررسی و نواقص را رفع کرد.

تجهیزات نظامی

تجهیزات نظامی دارای ساختار پیچیده و قطعات ظریف و حساسی می باشد که این امر مدلسازی و ماکت سازی طرح اولیه را مشکل کرده. با استفاده از پرینترهای سه بعدی می توان هر نوع قطعه ای با هر ساختاری را چاپ کرد. می توان عنوان کرد بیشترین کاربرد پرینترهای سه بعدی در این زمینه می باشد.

تجهیزات پزشکی

برای تولید تجیزات پزشکی و طراحی های دقیق در این زمینه، و همچنین تولید ادام های مصنوعی، نیاز به تولید طراحی قالب هایی با ابعاد و متریال بادوام می باشد که پرینترهای سه بعدی پاسخگوی این نیاز در علم پزشکی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *