تعمیرات

ورود ممنوع براي گرد و غبار ، به رايانه

با گرد و غبار به صورت روزانه در زندگي مواجه می شويم که می تواند باعث خرابی در دراز مدت دستگاه‌های الکترنيکی می‌شود .

تاثير گرد وخاک بر قطعات رايانه‌ای
به مرور زمان موجب جمع شدن گرد و خاک بر روي پره هاي فن و دريجه ورود هوا به رايانه شود که موجب داغ شدن قطعات مي شود و به خصوص قطعات پر حرراتي مثل CPU که احتياج جا به جايي مرتب هوا دارد .
صدا گوش خراش فن ناشي از گرد غبار مي باشد که باعث سنگين شدن پره ها مي شود که مي‌تواند موجب صدمه ديدن به فنها شود .
اگر حجم زيادي از گرد و غبار بر روي مدارات الکترنيکي باشد ‌، می‌تواند به عنوان عايق حرراتی عمل می‌کند و موجب داغی و صدمه به آی‌سی‌ها و قطعات ديگر شود .
اگر گرد و خاک داراي مواد ريز رسانا باشد ممکن است باعث اتصال کوتاه و منجر به سوختن قطعات شود .
در بعضي شرايط جوي به ويژه در هواي مرطوب و سرد رطوبت وارد سيستم شده و در اثر برخورد گرد و خاک با مواد رسانا موجب اتصال کوتاه مي‌شود .
با بالا رفتن حجم گرد و خاک احتمال پخش شدن آن در محيط به علت ضربه ناگهانی را بالا برده و تنفس گرد و خاک براي انسان بسيار خطرناک است که حتي موجب سرطان می شود.
گرد و خاک کم ، خطري ندارد و بهتر است به صورت دوره‌اي 3 ماه تا 6 ماه رايانه خود را تميز شود و گرما و گرد و خاک موجب 75 درصد سوختن وسايل الکترونيکي مي‌شود . از آنجايي بسيار از ماها وسايل دمنده و تخصص لازم بدون آسيب رساندن به قطعات را نداريم تا می‌توانيم صورت مسلئه پاک و خود راحت کنيم و جلوی نفوذ به گرد و خاک از سيستم را بگيريم .

راه‌هايي براي جلوگيري از ورود گرد و غبار به رايانه وجود دارد . از جمله :

در مدل هاي جديد کيس هاي مدرن داراي فيلترهاي ضد گرد و غبار در قسمت ورودی هوا می‌باشد که بعضی از آنها قابل شستشو مي‌باشد و ديگر نگران گرد و خاک نباشيد و اگر کيس شما داراي چنين فيلتر نيست يا به تعداد کافي نيست . چند راحل مناسب به شما نشان مي دهم . نخستين پيشنهاد استفاده از فيلترهاي فن آماده و موجود در بزار است .

اين فيلترها به چند شيوه و روش مثل استفاده از آهن رباهاي دو طرفه ( Magnetic air filter ) و يا پيچ و استاندارد فن هاي 12 و يا 14 سانتي متري، به سيستم وصل مي‌شوند . در واقع نگران از بابت ابعاد و سايز نباشيد و به راحتي به تمام کيس‌ها متصل کرد .

وجود دود سيگار در محلي که رايانه شما قرار دارد و داراي تهويه مناسبي در اتاق وجود ندارد ، موجب افزايش سرعت آلودگي رايانه شما مي‌شود . اثرات سيگار به سرعت به وسيله فن ها به درون کاپيوتر هدايت شده و به مرور زمان روي قطعات خواهد نشست . اثرات سيگار موجب جذب بيشتر گرد و غبار شده و چسبندگي بيشتر آن مي‌شود و اما سومين مورد مهمي که قابل اشاره مي باشد استفاده از فيلترهاي خانگيست . اگر به فيلترهاي استاندارد دسترسي نداريد از جوراب‌هاي زنانه و نايلوني ساق بلند برش داده و و به عنوان يک فيلتر خانگي قابل استفاده مي باشد .

اگر از دمنده هاي برقي هوا دسترسي نداريد ، توصيه مي کنيم هرگز از جارو برقي استفاده نکنيد که احتمال ايجاد کرد بار الکتريکي منفي و تخليه الکترواستاتيک به ضرر قطعه رايانه مي شود؛ اسپري هواي فشرده و الکل، بهترين تميز کننده ها به شمار مي‌آيد . استفاده از قلموي نقاشي و دستمال‌عينک و يا دستمال هاي تميز کننده صفحه نمايش که در بازار کشور پيدا می‌شود از ديگر وسايل قابل استفاده مي‌باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *