درایور پرینتر

جنگنده‌های ترکیه، بمب‌افکن سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کردند

su24
جنگنده‌های ترکیه، بمب‌افکن سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کردند

جنگنده‌های ترکیه ساعاتی پیش یک هواپیمای بمب‌افکن تاکتیکی سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کردند. ترکیه ادعا می‌کند این هواپیما حریم هوایی‌اش را نقض کرده بود.

ظاهرا هواپیمای روسی توسط یک جنگنده‌ی «اف-۱۶ فالکن» ترکیه سرنگون شده است. سوخوی ۲۴ یک بمب‌افکن تاکتیکی است که توانایی رزمی هوا به هوای خیلی خوبی ندارد. منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که هواپیماهای رهگیر این کشور در عرض ۵ دقیقه، ۱۰ بار به هواپیمای روسی هشدار داده‌اند که آسمان این کشور را ترک کند، با این حال خلبان‌های روسی به این هشدار‌ها بی‌توجه بوده‌اند. فیلمی که ظاهرا سقوط این هواپیما را نشان می‌دهد در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. در این فیلم ایجکت خلبان‌های روسی و پایین آمدن آن‌ها با چتر نجات هم دیده می‌شود. با این حال طبق گزارش‌های رسیده، ظاهرا یکی از خلبان‌ها نتوانسته از حادثه جان بدر برد و کشته شده است. فیلم را می‌توانید از این‌جا ببینید. ‌

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که دیروز برای حضور در نشست سران کشورهای صادر کننده‌ی گاز در ایران بود، در واکنش به این خبر گفت که ترکیه از پشت به روسیه خنجر زده است. او این‌طور ادامه داد که هواپیما در عمق چهار کیلومتری خاک سوریه سقوط کرده و وقتی مورد اصابت موشک هوا به هوا قرار گرفته، یک کیلومتر در آسمان سوریه بوده است. پوتین گفت: «وقایع غم‌انگیز امروز پیامدهای بسیار جدی برای روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت.»

هرچند که منابع ترکیه‌ای و روسی سقوط این هواپیما بر اثر اصابت موشک هوا به هوای اف-۱۶ ترکیه را تایید کرده‌اند، ولی شایعاتی در رابطه با سقوط سوخوی ۲۴ بر اثر برخورد موشک‌ دوش‌پرتاب زمین به هوا متعلق به تروریست‌های حاضر در خاک سوریه هم وجود دارد.

سوخوی ۲۴ یک بمب‌افکن تاکتیکی متعلق به دوران شوروی است

روسیه از ماه گذشته حملات گسترده‌ای را ضد تروریست‌های حاضر در خاک سوریه انجام داده است. تقریبا از زمان شروع حملات، ترکیه مرتب از نقض شدن حریم هوایی خود و اینکه هواپیماهای روسی از مرز سوریه به آسمان این کشور هم وارد می‌شوند، اعتراض کرده بود.

روسیه در حمله به مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه، از هواپیماهای مختلفی مثل سوخوی ۳۴، سوخوی ۲۴، سوخوی ۳۰، سوخوی ۲۵ و البته بمب‌افکن‌های استراتژیکی مثل توپولوف ۹۵ و توپولوف ۲۲ استفاده کرده است. نیروی هوایی ایران هم چند فروند سوخوی ۲۴ در خدمت خود دارد. این هواپیما در سازمان ناتو با نام «فنسر» (Fencer) یا شمشیرباز شناخته می‌شود و در دهه‌ی ۶۰ میلادی، برای حمله‌ی دقیق به اهداف زمینی ساخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *